Het hoofdstation in Groningen wordt verbouwd om de toename van reizigers aan te kunnen in de toekomst. Op dit moment herbergt Groningen rond de 33.000 reizigers per jaar, maar de verwachting is dat dit gaat stijgen naar 44.000 reizigers in 2030. Om dit goed te laten verlopen is een vergroting van het hoofdstation noodzakelijk. De verbouwing bestaat uit o.a. de bouw van een reizigerspassage, meer en langere treinperrons, een fietsenkelder, een nieuw busstation inclusief busonderdoorgang, een fietstunnel en een kiss and ride parkeerplaats.Strukton Infra Specials voert het werk uit in opdracht van ProRail, gemeente Groningen en Provincie in samenwerking met diverse partners. Zo ook BKS Schagen, die een rol speelt in het bouwkostenadviestraject.
Bijzonder aan het gehele bouwproject is dat er diverse monumentale objecten behouden worden. Zo zijn afgelopen periode het oude seinhuis en monumentale passerelle (loopbrug) teruggeplaatst op hun oorspronkelijke locatie. Deze objecten worden opgenomen in de vernieuwing, zodat nieuw en oud gecombineerd worden in het nieuwe hoofdstation.